fbpx

תקן 5281 – לבנות ירוק זה מחייב

העולם כולו הולך למקום ירוק וסביבתי, וגם ענף הבנייה הישראלי לא נשאר מאחור. החל ממרץ 2022 תקן הבנייה הירוקה 5281 הוא מחייב ולכבוד הצעד החשוב הזה, ריכזנו עבורכם את כל שחשוב לדעת על התקן ועל מה שאנחנו בטמבור עושים כדי לבנות ישראל ירוקה וסביבתית יותר


רואים רחוק, בונים ירוק

בנייה ירוקה, או בנייה בת קיימא, היא בנייה ידידותית לסביבה ולמשתמש המעודדת חיסכון באנרגיה, מים וחשמל. הבנייה הירוקה מתחילה בתכנון אדריכלי שצופה את השימוש במבנה, שימוש בחומרים טבעיים ומיחזור. מטרתה העיקרית של הבנייה הירוקה היא לצמצם עד כמה שניתן את ההשפעות השליליות של מבנים ותהליכי בנייה על הסביבה וליצור מרחב מחיה אקולוגי יותר ובזבזני פחות עבורנו ועבור הדורות הבאים. בנייה ירוקה היא גישה הוליסטית המיושמת משלבי התכנון ועד לאיכלוס המבנה והתחזוקה השוטפת שלו.
גם מבחינת עלות, הבחירה בבנייה ירוקה משתלמת יותר. אמנם ייתכן ותהיה תוספת עלות של מספר אחוזים בודדים בממוצע בבנייה ירוקה על פני בנייה רגילה, אבל בטווח הארוך, בנייה ירוקה חוסכת בצריכת האנרגיה של הבניין, ומביאה לירידה בהוצאות התפעול השוטפות שלו ומעלה את ערך המבנה. רווח נקי, בכל המובנים.

 

התקן שעושה סדר

תקן 5281, או התקן הישראלי לבנייה ירוקה, הוא מדד המעניק ניקוד עבור עמידה בדרישות ירוקות וסביבתיות בתהליך בנייה של מבנה. בערי פורום ה-15 (ערים העצמאיות כלכלית בישראל) התקן הירוק תקף ומיושם כבר משנת 2013. הפיכת התקן למחייב בכל הארץ מביאה איתה בשורה ירוקה ומבורכת גם לפריפריה.
בחינת המבנה לפי תקן 5281 מתבצעת בתשעה נושאים: קרקע, מים, אנרגיה, חומרים, פסולת, תחבורה, בריאות ורווחה, ניהול וחדשנות.
התקן בוחן רק מבנים בגודל 500 מ"ר ומעלה את סוגי המבנים הבאים: מגורים, משרדים ותעסוקה, מוסדות חינוך, מלונאות ובריאות, מבני מסחר ומבני התקהלות ציבורית (מרכזים קהילתיים, מתקני ספורט, מוזיאונים, מרכזי בילוי וכו').

התקן עובד בשיטת צבירת נקודות – ככל שהמבנה עומד בדרישות רבות יותר של בנייה ירוקה (בת קיימא) הוא צובר נקודות זכות רבות יותר. המינימום להגדרת בניין כ"בניין ירוק" הוא כוכב 1 וכדי לזכות בו יש לצבור מינימום של 55 נקודות ב-9 התחומים השונים. מבנה יכול לזכות בעד 5 כוכבים, לפי מספר עקרונות הבנייה הירוקה שיושמו בבנייתו.

התקן לא מתייחס רק לביצועי הבניין עצמו אלא מעניק ניקוד גם על שמירת עקרונות סביבתיים בתהליך הבנייה ובניהול אתר הבנייה. בנוסף, התקן מתגמל בנקודות גם על התקנה של מערכות בקרה לצריכת מים, מערכות חכמות לניהול אנרגיה וביצוע הדרכות לדיירים על שימוש נכון במערכות הירוקות שקיימות בבניין.

עומדים בתקן עם החומרים של טמבור

כחלק מהמחויבות לעקרונות פיתוח בר קיימא ומדיניות סביבתית, טמבור מציעה פתרונות בנייה מגוונים שמסייעים בעמידה בדרישות תו תקן 5281.

בתחום האנרגיה:
נושא האנרגיה הוא הנושא החשוב ובעל המשקל הרב ביותר בתקן 5281. לפי נתוני המועצה הארצית לבנייה ותכנון, קרוב לחצי מצריכת החשמל במבנים בישראל מופנית לחימום וקירור המבנה ולתאורה.
לכן, לא מפתיע לגלות שיותר ויותר קבלנים ואדריכלים בוחרים להשתמש בבניה מתקדמת בכלל ובלוחות גבס בפרט.
בנייה בשימוש לוחות גבס נחשבת כיום לשיטת הבנייה היעילה ביותר מבחינת צריכת אנרגיה והידידותית ביותר לסביבה, בניה מהירה מאוד, מדויקת עם יכולת שליטה על הנתונים התרמיים והאקוסטיים הנדרשים ע"י שליטה במספר שכבות של מערכת הקיר, עובי, צפיפות וסוג הבידוד- לטמבור בידוד מינרלי ובידוד צמר סלעים המגיע בצורות, צפיפות ומשקלים שונים.

טמבור מציעה מגוון פתרונות בעולם הגבס, הכוללים מערכות קיר וחיפוי חיצונים ופנימיים המבוססים על לוחות גבס ייעודיים לשימוש פנימי ולוחות כמו לוח SUPERBOARD ולוח SUPERFIRE לשימוש חיצוני, לוחות אלו בעלי תכונות של עמידות במים ולחות, פגעי מזג האוויר (במבחן חיצוני התקבל ציון של מעל 20 שנה עמידות) והינם בעלי מקדם התפשטות נמוך ביותר, כמובן שחלים עליהם כל שאר יתרונות השימוש של לוחות גבס כמו מהירות ביצוע, חיתוך קל, חופש עיצובי ותכנון בנוסף לגמר ברמות גבוהות.

לטמבור מפעל בין המתקדמים בעולם לייצור גבס, תהליך הייצור של לוחות הגבס נקי ומייצר פחות פסולת בניין מזה של חומרים קונבנציונליים כגון בלוק ובטון (וצמנט).

שימוש בלוח גבס SUPERBOARD בקירבה לים

אחד הפרמטרים החשובים המשפיעים על טיב הבנייה הירוקה הוא הבידוד התרמי: לאיכות הבידוד התרמי יש השפעה מרכזית על הדירוג האנרגטי של המבנה ועל יכולתו לתפקד בהתאם לדרישות התקן. מעבר לכך, בידוד איכותי יכול להוביל לחיסכון אנרגטי, לחיסכון כספי ולשיפור תנאי המגורים.
כאן נכנס לתמונה הטיח התרמי שמסייע בהתמודדות עם גשרי הקור העשויים מבטון או מבלוקים צמנטיים, ומאופיינים בהתנגדות תרמית נמוכה.
ישנם מספר סוגים של טיח תרמי, הנבדלים זה מזה בריכוז הצמנט, כגון: טיח תרמי 200, טיח תרמי 300 וטיח תרמי 400. ככל שמספר המוצר גבוה יותר, כך ריכוז הצמנט גבוה יותר וכושר הבידוד נמוך יותר (בשל ההתנגדות התרמית הנמוכה שמאפיינת את הצמנט).

בתחום החומרים ושיפור איכות האוויר
בחירת חומרים לפרויקט מתוך ראייה ירוקה, תצמצם את הנזקים הסביבתיים הכוללים של המבנה.
טמבור מציעה מגוון רחב של חומרים בעלי תו ירוק של מכון התקנים, ביניהם צבעים כמו סופרקריל אקו ללא VOC. בנוסף, רוב מוצרי טמבור עונים על הדרישות ליצור מקומי וגם נחשבים מוצרים ממקור אחראי. שכן מפעלי טמבור הממוקמים בישראל מחזיקים ב ISO 14001 ומדורגים בדרוג פלטינום + במדד מעלה.

בתחום הבריאות והרווחה:
חלק זה לא עוסק בצריכת אנרגיה או בנושאים סביבתיים באופן ישיר, אלא מתייחס לבריאות והנוחות של הדיירים. בין יתר הסעיפים הנבחנים בחלק זה מוזכר גם סעיף הגנה מרעשים. כאן טמבור מציעה את הלוח השקט, מערכות קיר המבוססות על לוח הגבס האקוסטי הינן בעלות יכולת המנחיתה (מפחיתה) את מעבר הרעש/קול בין חללים, לדוגמא מחיצה חד קרומית של הלוח השקט המגיעה להנחתה של 50 DB.

בתחום מיתון תופעת 'אי החום העירוני':

לטמבור חומרי גמר לגגות, בעלי מקדם החזרה (אלבדו) גבוה ובעלי ערך LRV גבוה מ0.65, המסייעים בהפחתת ספיגת חום בגגות שטוחים, כפי הנדרש בתקן. בדף הטכני של מוצרי פוליגג 450  ופוליגג משוריין, ניתן לראות את ערכי ה  LRV.

לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי לפרויקט שלכם, דברו עם המומחים שלנו.


ההזמנה נקלטה בהצלחה!

כניסה למערכת