fbpx

עולם סופר-סוריאליסטי

אחד הטרנדים העיצוביים החזקים לשנת 2014-2015 הוא הטרנד הסוריאליסטי: ככל שההבחנה בין המציאות האמיתית למציאות המדומה מטשטשת, כך המעצבים מרבים להשתמש בתכונות חלומיות ופנטסטיות. משחק צבעוני בצורות גיאומטריות פשוטות – סגנון שבעבר היה מקובל בעיקר בשדה האמנות – מתחיל להכתיב חללים שלמים, עיצובי פנים ועיצוב מוצרים. ומעל הכל מרחפת שאלה אחת: זה אמיתי? זו תמונה?


החידוש הגדול הוא הגלישה לעולמות העיצוב. עיצוב תעשייתי בכלל, ועיצוב רהיטים בפרט, עובר בימים אלה רנסנס של משחק ודמיון שמאתגר את תפיסת הלקוח ומזין צורות ומסגרות חדשות של עבודות אמנות וצילום מוצרים. המעצבים האמריקאים וויל בריינט ואריק טריין מציגים רהיטים כיצירות אמנות צבעוניות ומתעתעות. דבר אחד ברור ברהיטים הללו: הייצוג האמנותי שלהם מקבל בכורה על פני ערכים כמו פונקציונליות.

בתחום העיצוב התעשייתי, הרהיטים המפוסלים מבית המעצב הגרפי קנט פון סקרה הנורווגי גובלים ביצירות אמנות של ממש. העבודות הסכמטיות-למחצה עשויות מבלוקים משונים למראה שהם עצמם עשויים מחומרים מטעים: פלסטיק מייצג שיש, עץ לבוד מתחזה לעץ וכך הלאה. ואילו בסן פרנסיסקו, סטודיו העיצוב Al Que Quiere עובד עם עץ ושיש אמיתיים – רק בתנוחות ובשימושים משונים – בשביל להשיג את אותו אפקט שלא-מהעולם-הזה.

חללים

אבל הטכנולוגיה השתכללה עד כדי כך, שהמחשות היפר-ריאליסטיות הופכות זהות לגמרי מתמונות אמיתיות כאשר מוסיפים לתמונות הללו משהו מפגמי העולם הזה, כגון שריטות בחלון. צילומי האווירה החדשים רודפים את השוהה בחלל ומוסיפים מימד חלומי – בין אם להדהוד דיגיטלי של אובייקטים אמיתיים ובין לאובייקטים אמיתיים בחלל.

אבל האדריכל האיטלקי אנטונינו קרדילו מציג את האסתטיקה הסוריאליסטית הזו באופן פיזי לגמרי בפרויקט House of Dust ברומא: קירות טיח בטקסטורות גסות עומדות בניגוד לקירות החלקים ולרצפות העץ המלוטשות, שנצבעו בגוון ורוד חיוור וחלומי. בחדר האמבטיה, מקלחת גלילית מוסתרת מאחורי וילון רפאים לבן. העץ הטבעי והרקע הלבן הופכים לסוריאליסטיים כשמוסיפים להם או מנגידים אותם עם צבע חזק אחד –ואז מאירים את כל התמונה המשונה הזו בתאורה רכה.

 

חללים מסחריים

שתי יוצרות בולטות שעושות בימים אלה גלים בתחום העיצוב הקמעונאי הן המעצבת שרה פארקר והצלמת אלייזה. שתיהן פועלות בלונדון, וחשוב מכך: לשתיהן יש עין מיוחדת לקומפוזיציה, לפרטי פרטים ולשימוש ייחודי בצבע על מנת להציג מוצרים ביעילות. פארקר בונה מתלים נקיים, צבעוניים ומוזרים למראה, ותולה עליהן את התמונות שצילמה אלייזה – יחד עם הבגדים האמיתיים וכל מיני חלקי תפאורה כמו כובעים משונים ומקלות הליכה. התוצאה היא משהו בין תמונה סוריאליסטית, מתלה תצוגה ויצירת אמנות דיגיטלית. מבולבלים? טוב מאוד.

תמונות באדיבות אתר stylus


ההזמנה נקלטה בהצלחה!

כניסה למערכת