fbpx

הבתים החכמים והמקיימים בעולם

המילה האחרונה בטכנולוגיות ירוקות מייצרת גל חדש של בתים דינמיים וחסכוניים במיוחד, שמשנים את מערכת היחסים בין הבית והדייר, הקבלן והצרכן ואפילו הבית והאוטו. כן, יותר ויותר מתחוור לכולם שירוק הוא גם חכם.


במקביל להשלמת הבית החכם בברלין, זרוע הדיור של ענקית המכוניות טויוטה חשפה את הבית החכם Since Asuie. כמו הבית הגרמני, גם מקבילו היפני מחולל יותר אנרגיה מכפי שהוא צורך, כשעודפי האנרגיה מתועלים לכלי רכב חשמליים או היברידיים. טיוטה מתכננת לייצר את מערכת האנרגיה הביתית בקנה מידה המוני ברחבי יפן.

ואילו המתחרה של טויוטה ניסאן, בשיתוף פעולה עם Nichicon Corporation, יצרה מערכת הפוכה בשם V2H – ראשי תיבות של Vehicle to House. הפעם, המכונית היא שמתדלקת את הבית: הנוהגים במכונית החשמלית של ניסאן יכולים להתקין את מערכת ה-EV Power Station מבית Nichicon על מנת להזין את ביתם בחשמל מהמכוניות החשמליות של ניסאן. במקרה חירום, המכונית תתדלק את הבית בחשמל ליומיים מלאים. השירות קונה לעצמו פופולאריות ביפן לאור פגעי מזג האוויר הקיצוניים ביפן בפרט והתחממות הגלובלית בכלל.

 

קיימות גמישה

יצרני בתים בבנייה טרומית החלו בשנים האחרונות לשלב טכנולוגיות מתקדמות בתהליך הבנייה על מנת להוזיל את עלויות הבנייה המקיימת.
באביב 2012 השיק משרד האדריכלים הדני Entileen, בשיתוף פעולה עם מומחית הבנייה הטרומית Facit Homes הבריטית, את Villa Asserbo: בנייה טרומית דיגיטלית. באמצעות כרסומת ממוחשבת, תוכנה עוצמתית במיוחד ו-800 דיקטים ברי קיימא, הבית, המבודד להפליא, "הודפס" בפחות מ-24 שעות. היתרונות ברורים: בנייה טרומית לפי דרישת הצרכן חוסכת עליות, מצמצמת פסולת ואינה מצריכה כל מכשור תעשייתי כבד.

פרדריק אגדרופ, שותף במשרד Eentileen, אומר שהמערכת המהפכנית יכולה "לחדור לשווקים במדינות עם מעט מאוד משאבים". כרגע עלויות הבנייה במערכת החדשה עומדות על 2,010 לירות סטרלינג למייל רבוע, בערך כמו עלות הבנייה הסטנדרטית של בית עץ בדנמרק, אבל אגדרופ מעריך שגרסאות עתידיות של המערכת יוזילו את העלויות ב-20% לפחות.

ירוק מבחוץ, חם מבפנים

Mobile Experience Laboratory, צוות חשיבה מבית MIT העוסק בקשר שבין אנשים, טכנולוגיות מידע ובנייה מקיימת, יחד עם Fondazione Bruno Kessler, ארגון מדעי איטלקי, השלימו בשנה שעברה את אב הטיפוס Connected Sustainable Home בטרנטו, איטליה.
במרכז הבית המקושר עומדת רשת ניתור ובקרה, שמאפשרת לדיירים שליטה מלאה על ביתם באמצעות ממשק מבוסס-טבלט, תוך כדי שהיא מווסתת את מזג האוויר בחלל באמצעות שלל חיישני לחות וטמפרטורה אלחוטיים – ותחנת מזג אוויר חיצונית. המידע הטרי משולב עם ידע היסטורי על תנאי מזג האוויר באזור, וכן עם מידע על העדפות הדיירים – בין אם אלו הובעו או נקלטו על ידי המערכת עצמה.

מערכת דומה אפשר למצוא ברוסיה, שם משרד האדריכלים Polygon Labs, יחד עם יזם הנדל"ן זגורודני פרואקט, חברו ליצרנית החלונות הדנית Velux Group. התוצאה היא ה-Active House: קהילה חדשה ומקיימת בפאתי מוסקבה. הבנייה, שנחשבת לירוקה ביותר ברוסיה כולה, כוללת מסכי מגע המאפשרים לדיירים לשלוט בטמפרטורה, בלחות וברמות ה-CO2 בחללים השונים של הבית, ולווסת את חלונות הגג בהתאם. החלונות צופו בציפוי מיוחד שמונע הצטברות של שלג, מה שמאפשר למערכת לשמור על חום פנימי גם במזג אוויר קיצוני של עד מינוס 30 מעלות.

 

תמונות באדיבות אתר stylus


ההזמנה נקלטה בהצלחה!

כניסה למערכת