דן ריזינגר שומע בצבעים

מראשית הקריירה שלו, צבע הוא נקודת מוצא ומילת מפתח בתהליך המחשבה ובעבודותיו של המעצב דן ריזינגר, חתן פרס ישראל בתחום העיצוב לשנת 1998. כמי שנולד למשפחה של בעלי מלאכה שעסקו בעיטור מבני ציבור ברחבי הבלקן, לסב שהיה צייר תקרות ולאב צייר חובב, אין פלא שהוא מספר על מערכת היחסים שלו עם צבע: ״נולדתי עם ריח של צבע. צבע בעבורי הוא כמו מוזיקה לאנשים אחרים. כשאתה רוצה להירגע אתה שומע מוזיקה או הולך לנוח. אני עובד עם צבע. בשבילי הצבע היה תמיד המהות. אני לא רואה פיל ירוק, נעלים שחורות, או כובע סגול. אני רואה ירוק, שחור, סגול״.

צילום: אפרים קדרון

דן ריזינגר - סופר גרפיקה בטיילת של תל אביב 1970

השימוש הייחודי של ריזינגר בצבע בא לידי ביטוי בצורה מופלאה בתערוכה ״סימני דרך: 60 שנות עיצוב של דן ריזינגר״ (אוצר: דן הנדל) במוזיאון ישראל, שמציגה מגוון מרשים של עבודותיו. במשך 60 שנה ריזינגר עיצב מאות סמלים, בולים, מדליות ואותות של צה"ל, לוחות שנה, תבליטי קיר, כרזות לאירועים תרבותיים וכרזות מחאה, תערוכות, מיצבים בתלת־ממד, פרויקטים ארכיטקטוניים וסביבתיים. הוא היה מראשוני המעצבים שדגל והקפידו על תדמית חזותית כוללת של חברות ומוסדות ציבור.

דן ריזינגר - כרזה ליום העצמאות 1974

בין הלוגואים הבולטים שעיצב אפשר למצוא את הלוגואים של אל על, הבימה, ישקר, טבע, מוזיאון תל אביב, הביטוח הלאומי - וגם, טמבור! כולם ביחד מביאים לידי ביטוי את היכולת הפנומנלית שלו להשתמש בצבע ובצורה, לתמצת מסרים במינימום אמצעים, ולהעביר רעיונות באופן חזותי ומילולי כאחד בצורה מדויקת.

״לא תמיד אני משתמש בצבע״, הוא אומר, ״אבל איפה שזה מתאים אני הולך עד הסוף. צבע בשבילי הוא כמו שמיעה אבסולוטית; זה צריך להתאים בדיוק. אין כזה דבר צבע מיושן, יש חשיבה מיושנת״. ובהתאם, התערוכה מציגה שפה גרפית חדשנית ויצירתית שהקדימה את זמנה, תוך הפניית עורף לטיפוגרפיה המסורתית ולדימויים ולסמלים ששלטו בעולם החזותי המקומי של פעם, ושרלוונטיים גם כיום.

דן ריזינגר - עיצוב לאריזת סופרקריל 2000
דן ריזינגר - לוח שנה לתמיד המוזיאון לאמנות מודרנית ניו-יורק -1987

הוספה למועדפים

חלוקת המאמרים לנושאים תעשה לך סדר ותאפשר לך בהמשך לגשת אליהם בקלות

יצירת נושא חדש

בחירת נושא שירכז סביבו את המאמרים שהכי מעניינים אותך


ביטול